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본 연구는 조직창의성의 주요 영향변수인 조직문화 특히 집단주의 조직문화와 조직창의성의 관계를 탐색하였다. 특히 그 관계를 매개하는 조직커뮤니케이션의 역할과 기능도 논의하였다. 개인주의-집단주의 문화 차원에서, 기존 연구는 개인주의 문화가 집단주의 문화보다 창의성에 유리하다고 밝혀왔다. 그러나 최근 이론적, 실제적 측면에서 조직창의성에 대한 집단주의 문화의 긍정적 영향 가능성이 제기되고 있다. 본 연구는 조직수준에서 집단주의 문화가 조직창의성에 긍정적일 수 있는지를 탐색함에 있어 조직창의성을 단일차원이 아닌 다차원으로 접근하고, 집단주의 조직문화 역시 수직성과 수평성의 차원에서 구분해 그 관계성을 모색하였다. 집단주의 조직문화와 조직창의성 각각의 관계에 있어 어떠한 조직커뮤니케이션 특성이 어떻게 매개할 수 있는지를 논의하였다.
This study has explored the relationship between organizational culture(especially, organizational collectivism), the key influential variable, and organizational creativity. In particular, it also has discussed the roles and functions of organizational communication that mediates the relationship. The existing studies regarding the relationships between the individualism vs. collectivism dimension conclude that the individualism is more favorable than the collectivism in breeding creativity. Recent studies, however, has increasingly raised concerns over the paisibility of a collectivism having a paiitive impact on organizational creativity. The study has sought to find out whether collectivism can have paiitive implications on organizational creativity by taking a multi-dimensionilitpproach instead of a single- dimensionilione to it, as well as to explore the interrelationships between verticality ohorizontiliorganizational collectivism by categorizing organizational collectivism according to the vertical and horizontal dimensions. The study also has considered the role of organizational communication in understanding the relationship between organizational culture and organizational creativity.
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Organizational creativity, vertical organizational collectivism, horizontal organi- zational collectivism, organizational communication